Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Thulla Wamberg

Liv og musik

Jeg har så længe jeg kan huske elsket musik og været meget optaget af det. Min første store musikalske oplevelse var da jeg som 4-årig hørte en plade med den polske cembalistinde Wanda Landowska: Dances of Ancient Poand. Især Polonaise in A minor sendte mig helt ud i universet - og gør det den dag i dag. Måske er det her min forkærlighed for A mol blev grundlagt. 

Jeg gik til guitarundervisning fra jeg var 13 til jeg var 14, men jeg var desværre ekstremt genert og sky, så det var en prøvelse at spille og synge for andre - min guitarlærer inklusive. Jeg elskede at synke ind i musikken, når blot dørene var lukkede. 

Efter nogle års pause genoptog jeg sangskrivningen som 21 årig, da jeg mødte Hjörtur Blöndal, der havde Blöndal Studio. Hjörtur og jeg indledte et samarbejde musikalsk såvel som privat. Han skrev musikken, jeg sang og skrev teksterne - på dansk. Men musikken var ikke mollet nok for mig i længden, så jeg begyndte at arbejde mere med min egen musik og kom desuden med i små undergrundsorkestre. Som 35-årig så jeg en lille bitte seddel på Dansk Artistforbunds opslagstavle, hvor der stod “Pladeselskab søger sangerinder til kor”. Jeg mødte op, og det møde mundede ud i en pladekontrakt. Pladeselskabet hed StarHouse, og Michael Hardinger var direktør.  

Min debut, “Thulla”, udkom i 1999, med agent, Morgenflimmer, rotationsforsøg og kridten op til “Årets sangerinde”. Min agent løj mig 5 år yngre end jeg var, da hun mente det var uhipt at debutere som 35-årig. Jeg fulgte bare med uden at forstå hvad der skete. Jeg fik en booker som var meget begejstret for det, jeg lavede. Han havde også Sorten Muld, der var et kæmpe navn på det tidspunkt, i sin stald, men han anede ikke hvad han skulle stille op med mig og mit orkester. “Det er meget specielt det du laver, og du er jo ikke kendt”, sagde han. Så vi fik to jobs, ud over at vi var i MorgenTV, og så døede det. Min agent havde mistet interessen, da jeg ikke kom i hot-rotation nogen steder, og da samtlige radiokanaler fandt musikken alt for sær. 

Til gengæld søgte jeg Statens Kunstfonds 2-årige legat, som fandtes på det tidspunkt - og fik det. Den dag jeg åbnede kuverten hvor det stod, er et af de mest euforiske tidspunkter i min musikalske karriere. 

Efter debuten lavede jeg en række cd’er med jazzet tilsnit - helt bevidst for at komme ud at spille. Jeg ville ha’ hår på brystet, jeg ville ha’ live-erfaring og jeg ønskede at komme min sensitivitet og sceneskræk til livs. Derudover stortrivedes jeg i jazzmiljøet, selvom jeg aldrig har været eller bliver jazzsangerinde eller jazzmusiker. 

 

DET METAFYSISKE FELT 

Fra 1999-2010 levede jeg i en boble af musik, non-stop, og 9 ret forskellige CDer blev født i den periode. Bla. CDen “The Spirit of Ice” (2009), som er resultatet af en 14 dages kajaktur i Grønland, hvor jeg fik den ide at optage lyde fra isbjergene, og se om jeg kunne komme i kontakt med deres sjæl, og lave musik ud af det. Så jeg medbragte en optager i min kajak, og roede hen til de mest fristende isbjerge for at optage deres lyde. Da jeg kom hjem til Danmark, loopede jeg nogle af isbjergelydene og lagde klangflader, tribetrommer, vocal og kor på. Jeg dykkede ned i et mindre arkiv jeg har, med peyote-ceremonisang fra indianere, og gamle sange fra grønlændere. Jeg ønskede at invitere grønlænderne med ind i musikken, og lavede en aftale med dem: de skulle kun være med, hvis de ville. Ingen tvang. Så jeg slog min venstre hjernehalvdel fra, og når jeg, under arbejdet med musikken, fandt, at “her skal en grønlænder ind”, så lyttede jeg i mit arkiv, og fandt den sang og stemme, jeg fornemmede ville passe perfekt. Hvis sangen passede ind i rytmik og toneart i det, jeg havde lavet, så var det fordi han gerne ville lege med. Og i 95% af tilfældene faldt sangen fra svundne tider lige ind som en puslebrik, jeg klippede og filede lidt, og så var den der. 

Musikeksempel INNGERUT III 

Samme metode brugte jeg da jeg blev spurgt om jeg ville lave musik til Matthæusevangeliet vers 7/7, det skulle bruges til en lille dokumentarfilm om den spirituelle forfatter og journalist Poul Blak. Eller rettere, det var her, jeg begyndte at bruge indianerstemmer i min musik. For jeg tænkte: hvordan løser jeg lige den - at lave musik til et bibelcitat, uden at det virker for salvesfuldt.

 

Musikeksempel Ask

 

At der vitterligt er et metafysisk lag som kan spille med, er jeg blevet mere klar over med tiden - man kan blot ikke vide hvornår det er der. Her i 2016 skrev jeg et nummer over det japanske mantra “Nam daishi henjo kongo”, og brugte også en lille syngeskålsagtig klokke, jeg købte i Japan i 2015. Den var lige en halv tone ved siden af den toneart, jeg har skrevet nummeret i, men jeg optog den alligevel og tænkte, at den nok kunne blende ind alligevel. Da jeg skulle lytte på optagelserne lidt efter, havde klokken skiftet toneart, 1/2 tone op - så den passede. Jeg kan ikke forklare hvordan det kan lade sig gøre, men jeg har blot accepteret at sådan er det. Og det sker kun når jeg er 100% tro imod den inderste nerve i det, jeg sidder og arbejder med. 

Musikeksempel (Klip af Nam daishi henjo kongo) - Nammix

 

 

Andre projekter

- det tværfaglige

 

Hele den visuelle del af musik - både den, der opstår inde i ens hovede når man skaber et værk, og den, man rent fysisk kan manifestere på forskellig vis - får større og større betydning for mig. Derfor holder jeg afsindig meget af at lave trailere til forskellige kunstevents, hvor jeg får billede og lyd til at spille sammen. Jeg har endvidere et on-going videoprojekt kørende: “Songs from another Planet” 

 

I det hele taget elsker jeg hele det felt, hvor kunstneriske genrer mødes og eksperimenterer. Jeg har arbejdet sammen med bla. forfatter og dramatiker Michael Svennevig adskillige gange, samt forfatter Sissel Bergfjord, lyriker Erik Trigger og 98 årige Stine Bitch-Larsen. 

Bogtrailer til Michael Svennevig

diskografi

Thulla (StarHouse 1999)

The Spirit of Yesterday (Cope Records, 2001)

Double Up, Please! (Cope Records, 2002)

EvergreenMachine (Cope Records, 2003)

Thullabandulla Band: Life is a Car (Cope Records, 2005) 

Retro Sisters & Schwanzen Sänger Knaben (Focus Recording, 2007) i samarbejde med sanger og sangskriver Ninna Milner 

Bleu: Blue City (Cope Records, 2008) i samarbejde med guitarist Alain Apaloo

The Spirit of Ice (QvintusArt 2009) 

7 Shortcuts to Change (LifeChangingListening 2010) i samarbejde med cellist Halina Wigocka Wamberg

 

 

Herudover med som sanger og sangskriver på talrige sideprojekter, bl.a. Universal Funk/Black Lillies, Jan Arvid, Kenn Lending, Hjörtur Blöndal m.fl. 

 

 

 

Thulla Wamberg

Thulla C. Wamberg

Født:

06.09 1968

Kontakt:

Adresse:

Ålholmvej 45
2500 Valby

Email:

Web:

Uddannelse:

Bachelor i dansk litteratur fra KUA, 1990. 

Øvrige beskæftigelser:

Chefredaktør af komponistforeningen DJBFAs medlemsblad KOMPOST 2008-2012. Næstformand i foreningen “Vi elsker Stilhed” 2011-13. 

Stifter af det holistiske kulturcentrum Den Vilde Svane i 2015, pop-up koncept.

Søsatte i 2016 podcaststationen “Den Grønne Galaxe” hvor hun fungerer som interviewer, lydtekniker og lydskaber. Musiker i Thulla´s Organiske Orkester samt Thullabandulla Band

Priser/legater:

Statens Kunstfonds 2-årige legat, 2000.

Profil oprettet:

12. september 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.