Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Niels Lyhne Løkkegaard

Musik og liv

Niels Lyhne Løkkegaard (f. i Ribe 1979).
I sin praksis arbejder Løkkegaard flermedialt og er optaget af ideer om tid, mødet med sproget, fysisk og imaginær lyd samt mættede objekter der på forskellig vis genforhandles.

Løkkegaard er særligt optaget af møder med boblelignende systemer som er definerende for vores fysiske og imaginære virkelighed(er), og interesserer sig for mødet mellem individet og fællesskaber af forskellig art. Det være sig mødet mellem borger og samfund, menneske og klode eller dannelser af fællesskaber på tværs af arter.

”Jeg interesserer mig for hvad der sker når disse bobler kolliderer, og orienterer mig efter rupturene i disse boblelignende systemer for både som individ og som del af fællesskaber at belyse og genforhandle dem.” (NLL, 2021)

Med en baggrund i både arkitekturen og musikken har Løkkegaard siden 2013 arbejdet med mangedobling som kompositorisk og æstetisk greb i flere af hans værker, drevet af et kunstnerisk ærinde om at skabe en art emergens med afsæt i tektonikbegrebet som man kender det fra arkitekturens verden.

I Løkkegaards kompositoriske praksis arbejder han dels med fysisk lyd – udtrykt i hans undersøgelser af lydens overskridelsespotentiale gennem mangedobling af musikinstrumenter i det samme frekvensområde (som f.eks. i værker for 16 klarinetter, 20 mundharmonikaer, 8 blokfløjter eller 9 klaverer) og dels med imaginær lyd udtrykt i værker som f.eks. Symphony No. 1, Anthology of Sound, Potential for 65 triangles og den kuratoriske non-event Curatorium.

Niels Lyhne Løkkegaard er optaget at selve musikinstrumentet - ikke blot som musikinstrument, men også som kulturel markør indlejret i forskellige praksisfællesskaber, og i sit arbejde med fysisk lyd søger han at skabe musik hvori musikinstrumenterne transcenderer deres indlejrede soniske normer og genopstår som en anden lyd. En musik hvori både det individuelle musikinstrument og den individuelle musiker opløses for efterfølgende at opstå i en anden form.

”Forestil dig, at du kommer ind i et lokale med levende akustik, fyldt af mennesker, der taler med hinanden på kryds og tværs. Enkeltvis fører de samtaler med hinanden, og når man er tæt på samtalen hører man sproget og forstår ordene. Træder man imidlertid væk fra bordene og stiller sig i døråbningen, ophører man med at kunne adskille ordene fra hinanden, og menneskets sprog ophører med at eksistere. I stedet for den enkelte samtale, smelter alle menneskernes samtaler sammen og forvandler sig til én ny lyd. En lyd af mennesker, uden ord og sprog, men derimod en naturgiven lyd, sådan som vi hører en gruppe gæs der skræpper, eller som vi hører vinden i trækronerne. Man kan sige at når sproget opløses og ordet mister dets betydning, da står lyden tilbage”
(NLL fra filmen SOUND X SOUND, 2017 - om sit arbejde med fysisk lyd)

Løkkegaards interesse for imaginær lyd er affødt at det overordnede spørgsmål: Hvornår kan noget siges at eksistere? Dette spørgsmål har bl.a. ført til skabelsen af den kuratoriske non-event Curatorium som er en imaginær lyd-festival der aldrig finder sted, men hvor selve fortællingen om festivalen skaber begivenhedens egen realitet. Den imaginære lyd er ligeledes genstand for undersøgelse i ex. tekstværket Symphony No. 1 - en symfoni for det indre øre, og i værket Potential for 65 triangles – en lydinstallation uden fysisk lyd men som i stedet faciliterer et imaginært lydpotentiale. Det er dermed op til den enkelte lytter at forestille sig værket selv, og frembringe et lydværk på egen hånd ved at lytte med det indre øre.

Niels Lyhne Løkkegaard har bl.a. bidraget med værker til Aesthetica Art Prize (York Art Gallery), Deep Forest Art Land (DK), MoMA (New York - as a part of the René Magritte exhibition The Mystery of the Ordinary), ISCM (Vancouver), Radiophrenia (Glasgow’s Centre for Contemporary Arts), CPH:DOX (Copenhagen), Roskilde Festival (DK), Harpa (Reykjavik), Bloom Festival (Copenhagen) G((o))ng Tomorrow Festival (Copenhagen), NMD (Norway & Iceland), Akusmata (SF) og flere af hans værker er blevet udgivet på bl.a. Topos (DK), Forlaget Vandkunsten (DK), Edition S (DK), Archive Officielle (CA) og Important Records (US). Niels Lyhne Løkkegaard er tilknyttet RMC som underviser, og har bl.a. forelæst på kunstskolerne; California Institute of the Arts (CalArts), Simon Fraser University (Vancouver) og Goldsmiths University of London.

Udvalgte værker

Sikorsky (2013) https://nielslyhne.com/sikorsky.html

 

SOUND X SOUND (2014-2017) https://nielslyhne.com/sxs.html

 

Study of the major third - No. 1 (2017) https://nielslyhne.com/study-of-the-major-third-no-1.html

 

Triangular Mass (2016) https://nielslyhne.com/triangular-mass.html

 

A major third consists of 9 different notes (2018) https://nielslyhne.com/a-major-third.html

 

Kristklangen (2019) https://nielslyhne.com/kristklangen.html

 

Music for Krügerrand - Quartet for Gold Bullion Coins (2018) https://nielslyhne.com/krugerrandlp.html

 

Birdsongs (2019) https://nielslyhne.com/birdsongs.html

 

Personfølsom Musik (2019-2021) https://nielslyhne.com/personal-sensitive-music.html

 

Recepteur d´observation de la nature (2019) https://nielslyhne.com/recepteur-d-́observation-de-la-nature.html

 

Egis Ce Asc (2019) https://nielslyhne.com/egis-ce-asc.html

 

Anthology of Sound (2020) https://nielslyhne.com/anthology-of-sound.html

Værkliste

Se komponistens hjemmeside:

https://nielslyhne.com/works.html

Diskografi

2021: Personfølsom Musik (ToposxNets, 12” + CD)

2021: Saturations – Music for 19 clarinets (Important Rec, 12”)

2020: Music for Krügerrand – Quartet for Gold Bullion Coins (Topos, 12”)

2019: Egis Ce Asc (Topos, 7”+10”+12”)

2016: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 10 HI-HATS (Hiatus, 7”)

2016: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 16 TRIANGLES (Hiatus, 7”)

2016: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 15 SHAKERS (Hiatus, 7”)

2016: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 18 CLARINETS (Hiatus, 7”)

2016: 2 Pieces (Under Pseudonym; Johannes Richter)  (Hiatus, LP)

2016: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 9 PIANOS (Hiatus, 7”)

2015: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 30 CHROMATIC TUNERS (Hiatus, 7”)

2015: Amaranth (Hiatus, CD)

2014: SOUND X SOUND – MUSIC FOR 8 RECORDERS (Hiatus, 7”)


2013: 13 Pieces (Under Pseudonym; Johannes Richter)  (Hiatus, LP)

2013: Sikorsky (Hiatus, CD & LP)


Niels Lyhne Løkkegaard

Kontakt:

Email:

Web:

Links:

Uddannelse:

Niels Lyhne Løkkegaard er uddannet fra RMC og Kunstakademiets arkitektskole.

Øvrige beskæftigelser:

Underviser ved Rytmisk Musikkonservatorium.

Priser/legater:

Niels Lyhne Løkkegaards værker er bl.a. blevet præmieret af Statens Kunstfond (2007) og han har derudover bl.a. modtaget Sonning Fondens talentpris (2006) og Honorary Mention - Prix Ars Electronica (2021) og Aesthetica Art Prize 2020.

Forlag:

Profil oprettet:

5. april 2018
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.