Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv

Kristoffer Raasted sang som barn i Københavns Drengekor som solist og medvirkede derigennem i dogmefilmen Et Rigtigt Menneske og Martin Hall forestillingen Gilles de Rais i de gamle Citroën-haller i Valby.

MGK-uddannelse sideløbende med gymnasiet med rytmisk percussion som hovedinstrument, hovedfagslærer Lisbeth Diers.

Korsanger i Sankt Annæs kammerkor, og efter gymnasiet i Det Unge Vokalensemble.

Fra omkring 2008 en del af den eksperimenterende musikscene omkring spillestedet Mayhem med deltagelse i indspilninger, opførsler (bl.a. Cornelius Cardew på Nationalmuseet), koncerter (Stubnitz, Under Vand, The Big Fry Up) m.v., primært som eksperimenterende vokalist og percussionist.

Deltagelse i performancen Oum og Kitt Johnsons Mellemrum.

Udgivelse af lyddigte i Hvedekorn fra 2008, del af forfatterscenen med oplæsninger på bl.a. Roskilde Festival. Daghøjskole Vera hos Christian Schmidt-Rasmussen, Pernille With Madsen, Søren Hüttel og Ide Riis-Hansen, studietur til Istanbul Biennalen.

Filosofi-studier fra 2010-2012 ved Københavns Universitet, med særlig interesse for kontinentalfilosofi ved Søren Gosvig Olesen og Darío David González. Større opgave om Derrida’s Donner la Morte.

Optagelse ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 2012, med udveksling til l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts Paris (atelier Anne Rochette) & Faculdade de Belas-Artes Ulisboa. Deltagelse i det af studerende organiserede initiativ Lydlobbyen på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 2012.

BFA fra malerskolen hos Annette Abrahamson 2015, MFA fra medieskolen hos Angela Melitopoulos 2018 med studieture til Documenta og Venedig-biennalen. Sideløbende kunst-teoretisk uddannelse på teori og formidling (senere insitut for kunstens forskning, laboratoriet for kunstens forskning) under Carsten Juhl, Sidsel Nelund og Katrine Dirckinck-Holmfeldt.

Internship ved Issue Project Room i Brooklyn.

Lydkuratering på Trans-Pecos.

Turné-aktivitet med Ragnhild May i Japan 2017.

Sideløbende med uddannelsen sanger i Holmens Kantori, trommeslager i punkgruppen Mønsterrapporten (tidligere shoegaze-gruppen Bright Kids).

Vækstlagsmedlem i DPA fra 2018-2021.

Residency-ophold ved Det Danske Institut i Rom 2019, residency 3331 i Tokyo 2019. Performance Café Oto, London, 2019.

PhD-stipendiat 2020, hovedvejleder Gunhild Ravn Borggreen, bivejleder Sidsel Nelund.

Pladekontrakt som solo-artist/sanger med Yupper Records 2020, EP-debut 2021.

Gæsteforsker ved UdK Sound Studies & Sonic Arts 2022.

Musik

”Overordnet set er der en bevægelse fra akustisk til inddragelse af elektroniske og digitale lydkilder i min praksis. Parallelt med denne udvikling er der også et skift fra at betragte percussion som hovedinstrument til at fungere som solistisk sanger, og at finde en kunstnerisk vej til stemmebrug. Et mellemværende med DJ og producerrollen fra omkring 2016 (i forbindelse med udvekslingsopholdet i Lissabon) førte over i en interesse i at fungere som forsanger, og at bryde med korbaggrunden. Med bredt kendskab til mange eksperimenterende vokalister: Yoshimasa Wada, Meredith Monk, Laurie Anderson, Fatima Miranda, Demetrio Stratos, Diamanda Galás, etc. er udgangspunktet for at fungere som sanger præget af en interesse i en eksperimenterende eller konceptuel tilgang til musikken. Samtidig er en del af tilgangen til at fungere som sanger også præget af en nedbrydning af skel mellem populær- og finkultur. Dermed er en ligeså vigtig indflydelse populærmusikken. At vokse op som barn i 90’ernes Valby har sat sit præg. Den første CD-single var Ricky Martins ’María (versión original) (1995) købt i hedengangne cd-butik Øresneglen omkring udgivelsestidspunktet. Det er denne interesse der har ført mig over i et felt hvor jeg eksperimenterer med popsange som fiktive størrelser. I arbejdet med dem kan jeg kombinere min interesse for stemmen, performativitet med kunstneriske processer omkring musikvideoen, pressefotos, min digteriske interesse for tekst i sangteksterne, lydteknik i indspilningssituationen osv. For mig har det været meget spændende at samarbejde med aktører fra hip-hop miljøet omkring de her udgivelser, jeg har altid været stor hip-hop fan, men har som sådan ikke haft berøring med miljøet før nu. Jeg leder altid efter nye veje i min praksis, og det er for mig vigtigere at det er spændende at være der hvor jeg er, end hvor langt en sang f.eks. når ud. Det er interessant når/hvis en sang bliver spillet i radioen (en sang fra min første EP blev spillet i programmet Vidundergrunden på P3 en enkelt gang), men jeg betragter det mere som et lydeksperiment. Set som popmusik er det jo ikke en særlig stor udbredelse at blive spillet i radioen en enkelt gang, men hvis man ser det som en lydinstallation er den faktisk nået ud til mange forskellige højtalere, afspilningssituationer. ”

Find eksempler på Kristoffers værker herunder:

Udvalgte værker

”I en tilbagevendende serie af blyantstegninger, som jeg betragter som skitser eller åbne partiturer, tegner jeg med lukkede øjne som lytteøvelser. Disse tegninger er tænkt som udgangspunktet for lydfrembringelse, men har kun blevet fortolket ganske få gange (bl.a. på Pulsar-festival). I sig selv er tegningerne også blevet udstillet, bl.a. på min afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Ideelt set blev de præsenteret i en museal kontekst i montrer, eller i skuffer med glas, for at mindske lystiden. Jeg ser dem som fragmenter, og forstår papir som et organisk materiale der minder meget om tekstil, som et fibervæv.

 

"Mine performances drejer sig om lydfrembringelse, og jeg er interesseret i den mulighed for fleksibelt at indgå i samarbejder lyd præsenterer. Jeg er blevet meget optaget af den forstærkede stemme, hvad er det der sker i det øjeblik vi optager eller forstærker en stemme? Hvilke effekter giver det mening at lægge på – hvordan kan stemmen manipuleres på en god måde? Jeg undersøger relationen mellem en partiel, situeret og kropsliggjort tilgang til stemmen og lydoptagelse som en form for fragmentarisk arkiv. Denne undersøgelse er også udgangspunktet for mit forskningsprojekt, hvor jeg kigger på radiostemmen gennem en praksisbaseret og værknær samtale med kunstnere, komponister, formidlere og kuratorer. Jeg betragter ikke disse podcasts som værker eller kuratering, men som et værktøj i kunstnerisk forskning. Generelt er jeg meget interesseret i ikke-kunst, med dada, fluxus og zaj som indlysende inspirationskilder". 

Værkliste

Fortløbende serier:

  • Keramiske skulpturobjekter (uden titel)
  • Skraveringer
  • Skulpturelle træobjekter
  • Akvareller

 

Installation:

Evergreen, Die Raum 2021:

https://www.dieraum.net/exhibitions/2021-0050-kristoffer-raasted/ 

Diskografi

Kantoor 2, Tape/Zine, Kantoor Series, Staaltape/Petrichor, Amsterdam, 2019 

Onomatopoetica, 10" Dubplate, Laura Lies In, London, 2019 

Flasher Min tranebærmund, Rosinante & Co., Copenhagen, 2018 

Stemmekorrespondence, 7” vinyl & serigraphic inlay, Copenhagen, 2018 

Harmoniske Øvelser, 12" vinyl, Sensorisk Verden, Copenhagen, 2018 

Collager, Atomstøv, Odense, 2017 

Digte, Øverste Kirurgiske, Copenhagen, 2016 

1, Cassette Tape, Sensorisk Verden, Copenhagen, 2016 

Elektroniske Skitser, transparent 7” vinyl, Copenhagen, 2016 

Sound poems & illustrations (drawings), Hvedekorn, Copenhagen, 2008-2020 

Andre beskæftigelser

PhD fellow at the Royal Danish Academy of Fine Arts & the University of Copenhagen.

Foto: Lou Mouw

Kristoffer Raasted

Fulde navn:

Kristoffer Raasted

Født:

21.10.1988

Kontakt:

Adresse:

Svendelodden 5, 1. th

2400 Copenhagen NV

DK - Denmark

Telefon:

+45 25473200

Email:

Uddannelse:

Billedkunstner

Debut:

2016

Forlag:

Sensorisk Verden, Laura Lies In, Aabent Forhold, Polychrome m.fl.

Profil oprettet:

27. oktober 2022
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.