Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Eva Ohrt

Liv og musik

Line Tjørnhøj er uddannet komponist fra Det Jyske Musikkonservatoriet i Århus, hvor hun blandt andet er undervist af Simon Steen-Andersen. Hendes musikalske bagage er helt unik og hendes bidrag til det auditive lydkort skiller sig mærkbart ud. Som 35-årig skrev hun sin første musik og har bl.a. siden vundet konkurrencen om den bedste kammeropera ved den Amerikanske Opera Vista Festival i 2009 med værket Anorexia Sacra.

For Line Tjørnhøj er hendes kompositioner alle dele af et større værk. Forskellige billeder fra samme kollage. De enkelte elementer i en opførelse opfatter hun ligeledes som værende uadskillelige - noderne, koreografien, lyset er forbundet og alle er dele af den musikalske komposition. Lydene fra de medvirkendes handlinger komponeres sammen med resten af musikken, fx lyde som at løbe i sten, sjippe eller vand der kan høres akustisk, men som også samples og gentages som bearbejdet electronics. I strygekvartetten Reqiuem (2011) kræves det at musikerne lærer materialet udenad, taler og agerer, da koreografien er tæt knyttet til instrumentet og afgørende for det færdige lydbillede.


Stemmens centrale rolle er karakteristisk for Line Tjørnhøjs kompositioner. Hun folder den ud i konceptuelle operarammer, iscenesatte koncerter, vox:dox og i multimedia performances.  Hendes lydunivers er frit og intuitivt, og værkerne er forankret i de lyde og fortællinger, hun omgives af.

Tjørnhøj beskriver stemmen som værende basal for det menneskelige lydunivers med sin umiddelbare tilgang til vores ører og følelsesregister. Desuden har stemmen en styrke i at kunne formidle tekst. Begge kvaliteter bruger hun i sine værker. ”Der er noget særligt ved stemmen som rammer os emotionelt og som kan fungere fantastisk dramatisk på en scene, hvis sangeren behersker at bruge stemmens mange lyde instrumentalt”, udtaler Line Tjørnhøj. En af de metoder hun bearbejder vokalen med, kommer til udtryk i værkerne Materia (2011) og Daugther (2008), hvor sangerne imiterer elektronisk bearbejdet stemmelyd. Denne måde at bearbejde stemmen på er ny og en udfordring for selv virtuose sangere.

Til trods for at værker der sætter ord, billeder og lyd på grufulde beretninger fra det virkelige liv, fylder mest på Line Tjørnhøjs værkliste, dukker der af og til også humoristiske værker frem fra komponistens værksted. Materia (2011) er et sådan værk. Det tager fat om ”det kristne mysterium”, som komponisten kalder det, om hvordan englen Gabriel formåede at befrugte Maria. Et spørgsmål hun kombinerer med autentiske tekster bl.a. fra Hildegard Von Bingen om religion, lyst, lovtekster om moder- faderskab og om rugemoderskab. En anden del af komponistens virke er hendes engagement i konceptuelle arbejdsfælleskaber, hvor hun komponerer rammer, sammenhænge og lyd i tæt samarbejde med andre kunstnere. Til produktionen af denne slag kunstneriske forløb er Tjørnhøj inspireret af det amerikanske performanceteaterudtryk ”devising”. Det er en form for samarbejde, hvor manuskriptet eller partituret ikke er skrevet på forhånd, men opstår undervejs i samarbejdet og hvor selve opførelsen i høj grad improviseres.

Teksten er venligst stillet til rådighed af Edition S

Øvrigt materiale

Hør også portræt af Line Tjørnhøj, af Peter Christiansen - Ultralyd/P1

Af: Eva Ohrt

VÆRKERNE OG DERES FORTÆLLINGER

Line Tjørnhøj beskæftiger sig typisk med tidsløse problematikker og følelser igennem beretninger fra samtiden. Hun er kendt for at behandle gruopvækkende emner, hvor mennesket udfordres til det yderste som konsekvens af magtmisbrug i forskellige afskygninger. Tjørnhøj bruger stemmens lindrende kvalitet og skønhed til at skabe et rum for de helt umulige menneskelige og smertelige fortællinger, hun i gennem sin komponistkarriere har videreformidlet musikalsk.

Tomorrows child (2012)
En dokumentarisk operamonolog om mennesket. Værket handler om døden og om kærlighed med omdrejningspunkt i krigsforbrydelser. Komponisten siger om Tomorrows child: ”Døden har en lyd. Lyden af den menneskelige stemme. En uskolet, rå og ren tone fra essensen af mennesket. Få har uhindret adgang til hele spektret af den menneskelige stemme og få har klaret at bringe den uspoleret på scenen. Vi bevæger os på kanten af samtale og vi splitter operaen ad.”

Stabat Mater (2009)
Kammeroperaen Stabat Mater beskriver historien bag den 16-årige iranske Atefah Sahaaleh, der i fuld offentlighed blev hængt den 15. august 2004 med dødsdommen ”forbrydelser mod kyskhed”. Denne grusomme historie fortæller Tjørnhøj gennem sopran- og mezzosopranstemmer, der synger på engelsk, latin og en smule hebraisk. Disse akkompagneres af cello og bearbejdet electronics og bliver visualiseret på en videoprojektion. ”Sangligt og musikalsk står to kvindeskikkelser centralt, og når de dominerer scenen, har musikken et anstrøg af smuk, sorgfyldt folketone. Sangen akkompagneres enkelt af en kontrabassist. Men den kvindelige kontrabassist har mere end blot en akkompagnerende funktion. I passager spiller, råber og synger hun, men her i et modernistisk udforskende spil, der både er pågående og ganske uden tonal forankring” Århus Stiftstidende, 21. november 2009, Ole Straarup. På filmen klippes mellem forskellige situationer:  silhuetter af fugle svævende over landskaber, smukke mønstrer der blomstrer frem, en nøgen torso slår sig selv. Værket formidler en stemning, der indeholder sorg, fortvivlelse men alligevel håb. 

Daughter (2008)
Daughter
er første værk i en serie af 12 elektroakustiske kompositioner, hvor Tjørnhøj udforsker sammensmeltningen af dokumentar og stemme, i en såkaldt vox:dox produktion. Fortællingen i Daughter er om æresdrab. Datteren voldtages af sine brødre, hvorefter moren slår hende ihjel. For at opretholde familiens ære. Tanken med de 12 vox:dox arbejder er at undersøge essensen i at være mor. Denne undersøgelse sker på baggrund af udvælgelse og bearbejdning af 12 forskellige historier med en sammenhængende tematik. ”Satser som 'Daughter' fra 'Vox:dox' bekræfter på få sekunder, at elektroakustisk komposition kan være både vedkommende, nærværende og uhyre effektfuld som formidler af sindstilstande, som ikke tidligere har figureret i det klassiske vokalrepertoire.” Udtalelse fra Statens Kunstfond, da de anerkendte Line Tjørnhøjs komponistvirke det treårige arbejdsstipendium i 2010.

Anorexia Sacra (2006)
Den meget berømmede sceniske koncert Anorexia Sacra tager anoreksi op til behandling og eftertanke. Med fortællingen båret frem af fem kvindestemmer, en mandestemme og en cello trækkes trådende tilbage til nonnen, Clara, der sultede sig selv til døde og opnåede helgenindestatus. Claras efterladte noter har Tjørnhøj sammenflettet med vores dages anoreksiramte pigers webkorrespondancer. På baggrund af de kilder, skrev hun librettoen. Værket vandt konkurrencen om den bedste kammeropera ved den Amerikanske Opera Vista Festival i 2009, hvorfra Houston Chronicle begejstret rapporterer: ”Anorexia Sacra is a masterpiece and will forever set the standard as a work far ahead of its time in both substance and in excellence as a musical masterwork.".

Teksten er venligst stillet til rådighed af Edition S

Værkliste

Kommer snart..

Discografi

Kommer snart..

Line Tjørnhøj
Foto: linetjornhoj.dk

Line Tjørnhøj

Født:

24. maj 1960, Roskilde

Kontakt:

Adresse:

Skovvejen 57, 3.
8000 Århus C

Telefon:

23 45 95 96

Email:

Links:

Uddannelse:

Kompositionsstudier ved Det Jyske Musikkonservatorie, kandidat 2012.

Priser/legater:

Anorexia Sacra vandt konkurrencen om den bedste kammeropera ved den Amerikanske Opera Vista Festival i 2009. Det treårige arbejdslegat af Kunstfondens Tonekunstudvalg for klassisk musik, 2010.

Forlag:

Profil oprettet:

17. januar 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.