Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Eva Ohrt

Liv og musik

Klaus Ib Jørgensen er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (1989-95) i komposition hos Niels Rosing-Schow og Ib Nørholm og i orkestrering af Erik Norby.

Jørgensens værker er skrevet til en lang række varierende besætninger med alt fra soloværker til opera, små- og store ensemblestykker mv. Hans værker er blevet opført til talrige koncerter i Europa, Canada og USA af ensembler som fx det portugisiske REMIX ensemble, Aventa Kammerensemble fra Canada, Reflexion K, Tyskland, det franske Ensemble Alternance, danske ensembler som KlettWood, FIGURA ensemble, Athelas Sinfonietta m.fl. Fra 2008-10 var Klaus Ib Jørgensen huskomponist ved kammerensemblet Aventa. Mange af hans værker er blevet indspillet af Dacapo Records.

I studieårene blev Klaus Ib Jørgensen engageret i musikpolitik og organisatorisk arbejde i musiklivet. I 1989 var han med til at grundlægge Athelas Sinfonietta og FIGURA Ensemble, og fra 1993-2012 var han direktør i musikforlaget Edition·S – som før hed Edition Samfundet. I løbet af de 19 år forvandlede han Edition·S til en meget moderne og særdeles anerkendt musikinstitution.
I 2012 blev Klaus Ib Jørgensen leder af DR UnderholdningsOrkestret.

Teksten er venligst stillet til rådighed af Edition S

Af: Eva Ohrt

Udvalgte værker: Moon-pain

Moon-pain (2003-08)

Et univers indhyllet i drømme og månens mystik med omdrejningspunkt i digte af den portugisiske forfatter Fernando Pessoa (1888-1935) - det er Moon-pain og det er Klaus Ib Jørgensens mest omfattende værk. Kompositorisk er det mangefacetteret og kunstnerisk er det flerdimensionelt: et ”digitalt litterært-musikalsk oplevelsesrum”, lyder det på projektets hjemmeside: www.moonpain.nu.

Udover komponeret musik, består det samlede projekt af oplæste digte, audiodigte akkompagneret af lyd, en oplæst indføring i Fernando Pessoas liv og verden, en lydmontage og det digitale oplevelsesrum værket eksisterer i. Til gennemførelse af hele projektet, der er initieret af Klaus Ib Jørgensen, har mere end 40 mennesker været involveret.  

Moon-pain cyklussen består af seks værker til Fernando Pessoas digtsamling The Mad Fiddler (Lissabon 1915-17) instrumenteret indenfor rammerne af en sekstet bestående af violin, bratsch, cello, fløjte, klarinet og klaver – nogle af værkerne er for fuldt ensemble, andre for udvalgte instrumenter eller soloinstrument. Til Moon-pain projektet hører desuden instrumentalværket Goblin Dance (2005) og Lisbon Revisited (2008), der er en slags metakommentar til værket. Lisbon Revisited er en lydmontage, bestående af en række klip, der illustrerer lyden af Lissabon i begyndelsen af det 20. århundrede. Det var i de rammer, Pessoa skrev digtene, der ligger til grund for hele Moon-pain projektet.

”This kind of music is hard to tie down to a single genre. I hear moments of Berio and Schoenberg here and there, but in the end it has to be said that Jørgensen is his own man. His settings of Moon-Pain are infinitely subtle and delicate, while at the same time robust and with a sense of firm inevitability. They are composed with a fine ear for detail and the sense of drama in Pessoa’s words, but have an airy freedom which occupies a place in today’s response to the romantic traditions…”.

Skriver Dominy Clements fra Naxos Album Reviews 2009 om Moon-pain projektet.

Teksten er venligst stillet til rådighed af Edition S

Af: Eva Ohrt

Udvalgte værker: Temperature og Cadenza

Akkordeonet har en særlig plads i Klaus Ib Jørgensens kompositioner. I cirka en tredjedel af hans værker indgår et eller flere akkordeoner, og størstedelen af dem er blevet spillet og indspillet af meget velansete akkordeonister fra både ind- og udland.

Gennembrudsværket for Klaus Ib Jørgensen blev Temperature (1993) for akkordeon og ensemble. Det blev opført flere gange i dansk og svensk radio og i 1996 blev det præsenteret ved UNESCO Rostrum for Young Composers. Cadenza (1994-95), der blev påbegyndt året efter, er en fortættet version af Temperature, idet den varer under det halve og udelukkende er for soloakkordeon. Jørgensen siger om de to værker at formen på mange måder er bundet til en række billeder, som udtrykker naturens kræfter og den energi, de kan frigive. Derfor bruger han, i stedet for de mere traditionelle formelle musikalske udtryk som fx ’udvikling’ og ’koda’ ord som ’overophedning’, ’permafrost’ mv.

Om Temperature har Niels Rosing-Schow skrevet: et karakteristisk træk ved akkordeon-koncerten er musikkens næsten umærkelige forgrening og vækst via ’klanglige stier’: solistens materiale ’griber om sig’ og deles ganske gradvist med eller overtages af lydligt beslægtede instrumenter. På denne raffinerede måde ekspanderer musikken mere end en gang i værkforløbet fra solist til fuldt ensemble.

 

Teksten er venligst stillet til rådighed Edition S

Af: Eva Ohrt

Poetisk postmodernist

”Diversity is what’s beautiful to me” har Klaus Ib Jørgensen engang udtalt. Og mangfoldigt er også det musikalske rum han skaber, hvor modsætninger akkumulerer en gennemstrømmende energi, og den store nuancerigdom giver hvert værk sin egen særlige intensitet.

The contrasts well out of Klaus Ib Jørgensen's music, and vital energy is liberated in the friction and the encounters between the opposite expressive poles - between hectic density and breathless suspension, between intangible airiness and insistent presence, between the sound of brightest light and gloomiest darkness, between fragile and violent, high and low.
(Niels Rosing-Schow, 2001)

Jørgensens musik taler - i sit eget sprog og på sin særegne måde - meget direkte til lytteren. Flere anmeldere har i tidens løb bemærket at i det øjeblik, man finder en indgang til komponistens musik, så fanger og fastholder den sin lytter. Ubesværet præsenterer den konstant nye overraskelser, der bliver ved med at opretholde intensiteten i værkerne og lytterens interesse. Bagved lydbilledet fornemmer man et gennemført formsprog, der dog befinder sig langt fra den ”traditionelle modernisme”. Klaus Ib Jørgensen's music never or very rarely uses the traditional serial techniques characterized by extensive organization of the fundamental parameters of the music. The focus of Klaus Ib Jørgensen's freer treatment of his material is more general (and internally interrelated) parameters such as tempo, texture and the musical experience of time. (Niels Rosing-Schow, 2001)

Poesi har en bemærkelsesværdig fremtrædende rolle i Klaus Ib Jørgensens værker. På mange måder er poesien og musikken så sammenviklede at det ene synes at gro ud af det andet. Programnoterne til hans værker rummer ofte konkrete literære referencer i form af digte eller referencer til historiske myter – selv til de rent instrumentale værker. Det sætter en stemning for værket, og starter en række af associationer for både publikum og musikere – det samme gælder for hans værkers poetiske titler. Jørgensen arbejder med en stor lydhørhed overfor digtningen, og den måde han lader musikken og digtningen smelte sammen, betyder at musikken fødes og digtet genskabes i tæt samhørighed.

Teksten er venligst stillet ti rådighed af Edition S

Værkliste

Værkfakta for udvalgte værker

Moon-pain (2003-08) værkcyklus.
Mezzosopran, cl, ca, vc, cl, fl, pno.
Varighed: ca. 74 min.

1. sats: Moon-bound (2004)
mezzosopran + vl, va, vc, fl, cl, pno
Varighed: 12:45 min.

2. sats: Moon-lit (2006)
Mezzo-soprano solo + fl, vl, vla, vlc
Varighed: 8 min.

3. sats: In Silence and Moon (2007)
Mezzo-soprano + cl, pno, vlc
Varighed: 9 min

4. sats: Spirit Beams (2007)
Mezzo-sopran + cl, pno, vla
Varighed: 5 min.

5. sats: Lunar Land (2004)
Mezzo-sopran solo + fl, cl, pno, vl, vla, vlc
Varighed: 6:30 min.

6. sats: Still. Moon (2008)
fl, cl, pno, vl, vla, vlc
Varighed: 5 min.


Goblin Dance
(Moon Silence) (2005)
Cl + pno
Varighed: 16 min.


Cadenza
(1994-95)
Accordion solo
Varighed: 9 min.


Temperature
(1993)
Accordion solo + 1.1.1.1/2.1.1.0/2 perc/arpa/pno/1.1.1.1.1
Varighed: 19 min.


Find komplet værkliste her

Diskografi

En del af Klaus Ib Jørgensens værker er indspillet på Dacapo Records - se diskografi her

videostreaming

Videointerview med Klaus Ib Jørgensen, NMD 2010. Video af Majken Vibe Bauer.

Klaus Ib Jørgensen
Foto: about.me

Klaus Ib Jørgensen

Født:

14.08 1967

Kontakt:

Adresse:

Fondation Danoise
7H, Bd. Jourdan
F-75014 Paris
France

Telefon:

33 25 07 18

Email:

Links:

Uddannelse:

Komposition v. Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (1989-95) hos Niels Rosing-Schow og Ib Nørholm samt orkestrering fra samme sted hos Erik Norby.

Øvrige beskæftigelser:

1993-2012 direktør for musikforlaget Edition·S. 2012-2018 leder af DR UnderholdningsOrkestret. 2019 presse- og kulturråd på Danmarks ambassade i Paris og direktør for Det Danske Studenterhus i Paris.

Forlag:

Profil oprettet:

22. januar 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.