Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Katrine Gregersen Dal

Liv og musik

Simon Christensen er uddannet komponist fra Det Kgl. Danske Musik Konservatorium, hvor han modtog undervisning af Hans Abrahamsen, Ivar Frounberg og Niels Rosing-Schow. Han har desuden studeret på Conservatoire Nationale Superieur de Paris hos Frédéric Durieux . 

 

”Det er tit det komplekse der inspirerer mig, når jeg går i gang med at skrive musik. En voldsom klang som er svær at skille ad eller et rytmisk forløb der er virkelig komplekst. Det starter tit med en tæt information som jeg bliver fascineret af, og så sorterer jeg den.”

I det komplekse uforståelige materiale, har komponisten Simon Christensen ofte sit startpunkt til et nyt værk. Men hans værker klinger ikke komplekst. I mange af hans værker fornemmer man, at lyden åbner sig mere og mere i et slags tålmodigt pace. Det gælder også for de voldsomme og pulserende klanguniverser.  Værkerne har et enkelt udtryk på trods af kompleksiteten, og komponistens interesse for klangen høres tydeligt i værkernes opbygning og musikalske udtryk. Ser man derimod på partituret, træder kompleksiteten tydeligt frem, og særligt Simon Christensens interesse for rytmer.

 

Ligesom mange komponister fra sin generation har Simon Christensen en baggrund der går på tværs af mange forskellige musikalske genrer. Han formår at lade disse genrer strømme igennem sine værker på en måde så resultatet bliver unikt og nyt -  til en ny form for kompositionsmusik. Dette bemærkes bl.a. af Pelle Gudmundsen-Holmgreen i 2007, da han i radioen hører DR SymfoniOrkestret uropføre  Simon Christensens værk The Elastic Track. Gudmundsen-Holmgreen farer i blækhuset, efter at værket får en hård anmeldelse i Politiken, og giver tydeligt udtryk for sin uenighed i kritikken af værket, som han tværtimod ser repræsenterer en ny æra i kompositionsmusikken. Læs brevet her

The Elastic Track


Værket består af en enkelt sats, men med en ekstra stor besætning: firedobbelt træblæsergruppe, 6 horn, tre trompeter og tre romboner, tuba, harpe, klaver, pauker, 3 percussionister, og 60 strygere. Værket er et eksempel på Simon Christensens interesse for at kombinere den elektroniske musiks æstetik med lyden af det klassiske akustiske orkester, men her har komponisten usædvanligt ladet den elektroniske æstetik formidle 100 procent akustisk.

I andre af hans værker kombineres ofte akustiske instrumenter og analoge, elektroniske lydkilder. I The Elastic Track er det hele værkets essens, at lade den akustiske og den elektroniske klang mødes på akustiske præmisser.

 

Komponisten skriver om værket: Dette forholdsvis korte orkesterværk, er inddelt i mange korte og også ret forskellige sektioner.

De forskellige sektioner “bindes” sammen af en konstant pulserende lilletromme, der spilles med whiskers, uafhængigt af dirigentens slag.

Det elastiske ligger i musikkens grundpuls, der næsten konstant strækkes og sammentrækkes.

Instrumenteringen er inspireret af mit arbejde med analog elektronik, dog stadigvæk med et orkesters styrker og svagheder i mente.

Værket ender nærmest komisk; det kan ikke trækkes op mere!

 

Komponisten på scenen

Et gennemgående træk ved hele Christensens værkproduktion er Puls og rytme. Det er også her hans fokus som musiker ligger værende aktiv trommeslager bl.a. i rockbandet Melonheads, og med sin egen duo Mono Duo og trioen, Kundi Bombo, hvor han spiller percussion,  zither og live-elektronik.
Han er derfor ofte selv med på scenen ved opførelserne af egne værker enten som musiker eller laptop performer som fx i værket Feed Lifting Sound der består af 2 kvindestemmer, zither og live-elektronik.



MUSIKEKSEMPLER


Værket Octet er for fløjte, klarinet i Eb, percussion, klaver & strygekvartet, og havde premiere med Uusinta Chamber Ensemble til Nordiske Musikdage 2013 i Helsinki. Det er et eksempel på Christensens skiftende lag af rytmisk puls der giver det et meget fysisk og ekspressivt udtryk. Men værket åbner også for små poetiske passager der bryder med de pulserende rytmer, uden at de dog på noget tidspunkt forsvinder helt.

Komponisten skriver om værket: Hovedideen i min Octet, er to modstillede instrumentgrupper der har hver deres grundrytme; klaver og strygerne arbejder med 8 slag og blæser og slagtøj arbejder med 9 slag. Polyrytmen 9 mod 8.

Hver gruppe arbejder med et forstemt unisoni; en akustisk forvrængning. Musikken har en ret statisk klangverden, som flyttes rundt i blokke, hvor rytmikken varieres og har konstante temposkift. Disse gearskift er musikkens drivkraft.
I værket findes desuden to sektioner, der fungerer som kontrast til det forholdsvis bistre og rytmiske klangudtryk musikken har. Her serveres lidt rar harmonik og velklang…..

 




I Simon Christensens strygekvartet MANIFEST – But There’s No Need To Shout  er der tale om én lang sats der bliver spillet af fire strygere udelukkende på løse strenge, stemt om i mikro-intervaller.  Værket er uden melodi og dramaturgi men giver plads til, at man kan fordybe sig i det mørke glansfulde musikalske univers.

Komponisten skriver om værket:  Dette værk har den smukkeste akustiske klang, jeg kan forestille mig; kun åbne strenge på strygere. Det er konceptuelt værk, der ikke forærer lytteren noget at “gå” efter, men måske finder man meningen eller måske falder man i søvn….

 

Læs også  Sune Anderbergs anmeldelse af MANIFEST  på www.seismograf.org

NOTER

Dele af teksten er oversat fra Frank J. Oteris tekst på www.edition-s.dk

 

Musik og videokunst

Simon Christensen har en særlig interesse for at kombinere videokunst og live musik, hvilket i 2010 førte til det audio visuelle værk Tributes - Pulse der havde premiere i Skuespilhuset, København. Værket blev vist i en 30 m2 specialbygget sølvboks på kajen ved Kvæsthusbroen med unik 7.1 surround-lyd.

Det blev skabt som en radikal gentænkning af den moderne musikvideogenre og en hyldest til fire amerikanske komponister fra hver deres generation af det tyvende århundrede: Charles Ives, Conlon Nancarrow, Steve Reich og Trent Reznor med PULS som omdrejningspunkt.
Projektet er skabt i samarbejde med Montana og Det Kgl. Teater. Se mere her

Se traileren til værket her

Værkliste

Se komponsitens eget website

Diskografi

Udvalgte indspilninger:

TRIBUTES – Pulse
Christina Åstrand (violin), Kundi Bombo (ensemble), Bill Morrison (instruktør), Peter Navarro-Alonso (saxofoner), Simon Christensen (slagtøj, zither, elektronik)
Dacapo 2.110411bd (2011), CD
Link til Dacapo

Towards Nothingness
Den Schlesiske Strygekvartet, Morten Riis (remix)
GetString
Dacapo 8.226530 (2010), CD
Link til Dacapo

MANIFEST - But There´s No Need To Shout
Music for string quartet
Birgitte Bærentzen Pihl (violin), Signe Madsen (violin)
Mina Fred (viola), Sofie Olsson (cello)
Dacapo Records (2016) CD
Link til Dacapo

Videostreaming


Link til videoportræt af Simon Christensen 2015, produceret af Casablanca Film for Edition S.

Link til videointerview med Simon Christensen Nordic Music Days 2010. Video: Maiken Vibe Bauer

Simon Christensen
Foto: Jens Svankjær

Simon Christensen

Født:

14.07 1971, Varde

Kontakt:

Adresse:

Willemoesgade 22, 2 th
2100 Kbh. Ø

Telefon:

35 81 05 34/ 27 62 18 77

Email:

Web:

Uddannelse:

Komposition v. Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (undervisere: Hans Abrahamsen, Ivar Frounberg og Niels Rosing-Schow). Masterclass Luciano Berio, Lübeck- Germany, 1999.

Øvrige beskæftigelser:

Underviser.

Priser/legater:

Dansk Komponist Forenings legat 2007, Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat 2003.

Forlag:

Profil oprettet:

4. juni 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.