Yngve Trede voksede op i Nordtyskland lidt uden for Hannover, hvor hans far, forfatteren og musikforskeren Hilmar Trede i samarbejde med Ugrino Verlag bl.a. redigerede videnskabelige udgaver af barokke orgelmestre. Som ni-årig fik Yngve klaverundervisning, og mødet med Bachs musik fik stor betydning for hans ønske om at blive musiker. De tidligste overleverede værker – en Ouverture/Suite i d-mol og en dobbeltkoncert for fløjte, violin og strygere[1] – vidner sammen med former som toccata, passacaglia og chaconne om hans interesse for baroktidens genrer og satsteknik.
Krigen og de hårde år efter den tyske kapitulation 1945 fik stor indflydelse på Yngve Tredes udvikling. Familien flyttede til Freiburg og flygtede 1944 efter bombardementet af byen op i Schwarzwald-bjergene, hvor den 11-12 årige dreng bidrog til familiens underhold som hyrde – en tilværelse han senere betegnede som ”den, jeg har oplevet mest intensivt i mit liv”[2]. Han nød landlivet og friheden som hyrdedreng, og da skolegangen og klaverundervisningen blev genoptaget 1946, følte han det som et fængsel.
Efter faderens død 1947 fik Yngve Trede for første gang kontakt med Danmark. Han blev inviteret til Bornholm af faderens gamle forlægger, orgelbyggeren og forfatteren Hans Henny Jahn, der fik stor indflydelse på ham og fra 1950 optog ham i sit hjem i Hamburg. Samme år blev han optaget på Staatliche Hochschule für Musik [Hamburgs musikkonservatorium], og nu begyndte værkerne at komme regelmæssigt med orgelværker, en klaversonate, en klarinetkvintet og værker inspireret af Jahns forfatterskab som scenemusikken til Jahns skuespil Neuer Lübecker Totentanz, 1954, og Le chant des oiseaux, 1954, efter Jannequins chanson.
Allerede under studieårene 1950-60 begyndte Yngve Trede at gøre sig bemærket i Tyskland som komponist: Hans koncert for orgel og orkester, 1955 blev uropført i Berlin; Hamburger-forlaget Sikorski udgav hans Tre sange til tekster af Georg Trakl, 1958; og hans Symfoni i F, 1954-59, blev uropført 1960 i Hamburg med succes. Dertil kom ansættelse som teorilærer på Hamburgs musikkonservatorium 1958 og et legatophold på det tyske akademi i Rom 1961.
Læs mere om Yngve Tredes symfoni i F
Stilistisk betød disse år også en beskæftigelse med den tyske avantgarde, der bl.a. førte til de dodekafone Klaverstykker og klaverværket Istanti, begge 1961, og til forsøg på at skabe en syntese mellem serialisme og tonalitet i musikken til John Cranko’s ballet Variationer, 1961, der bl.a. blev opført ved Edinburgh festspillene 1963. Men den tonale forankring var grundlæggende for Tredes musik, og det blev afgørende for hans fremtidsudsigter i ”den specielle musikpolitiske situation i Tyskland efter 1950, hvor koldkrig og Darmstadt-ensretning indgik i en uskøn forening”.
Det var ”stærkt medvirkende til” at Yngve Trede i 1966 søgte og fik stilling som teorilærer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København hvor ”det kunstneriske klima […] er præget af en meget frugtbar åbenhed, mens det ser ud til, at man i Tyskland endnu i dag [1976] synes at være lukket inde i en post Darmstadt-problematik, der ikke ligefrem virker åben eller særlig inspirerende.”
(JBR)
Noter
[1] Disse tidlige værker er ikke medtaget i Yngve Tredes egne værklister (Dansk Musiktidsskrift 1976-77 nr. 3 og Komponist Foreningens registrant fra 1980), men findes som manuskripter i hans arkiv på Det Kgl. Bibliotek.
[2] Dette og de følgende citater er hentet fra Yngve Tredes selvbiografiske skitse i: Dansk Musiktidsskrift 1976-77 nr. 3, s. 109-111, som er hovedkilden til oplysninger om Yngve Tredes liv.