Gunner Møller Pedersen kom på konservatoriet som trompetist. Han havde aftjent sin værnepligt i Det Slesvigske Fodregiments Musikkorps og trompeten blev hans vej ind i musiklivet, som han efter eget udsagn ikke kendte meget til inden da.[1] På konservatoriet fik han Bent Lorentzen som teorilærer og Lorentzen blev, som for flere andre, en katalysator for den unge Gunner Møller Pedersen. Bent Lorentzen var en af de første undervisere i elektronmusik i Danmark og fik på den måde vakt en lille, men indflydelsesrig, flok danske komponister for elektronmusikkens muligheder. En af de andre i denne gruppe var Jens Wilhelm Pedersen, bedre kendt som Fuzzy.
I 1965 fik Gunner Møller Pedersen komposition som bifag. Det samme år kom Per Nørgård til konservatoriet i Aarhus som kompositionslærer og hele kompositionsmiljøet i Aarhus fik en gevaldig opblomstring, og blev centrum for den nykomponerede musik i Danmark.
Det levende musikmiljø og i det hele taget den kreative ånd i slut-60’erne var befordrende for samarbejder mellem kunstarter, og Gunner Møller Pedersen lavede musik til bl.a. musikteater og tv-opera. Mødet med de forskellige medier ansporede ham til for alvor at udforske musikkens rumlige aspekter, og det gav især den elektroniske musik mulighed for. Gunner Møller Pedersen og Fuzzy foranstaltede den rumlige, elektroniske musikbegivenheden Musikzak i Glyptoteket i 1972.
Hør intervew med Fuzzy om musikzak på SNYK radio her.
Musikzak blev en succes, og Gunner Møller Pedersen fulgte den op med bl.a. Panopticoncerter og fra 1976 og indtil 1999 stod Gunner Møller Pedersen bag Elektronmusik i Vinterhaven på Glyptoteket. I 1976 stiftede han også Dansk Elektronmusik Selskab. Med disse tiltag og med sine egne elektronmusikkompositioner blev Gunner Møller Pedersen en central skikkelse i udviklingen af elektronmusikken som selvstændig genre i Danmark i løbet af 1970’erne. Fra 1977 og fem år frem udviklede og komponerede han mammutværket Et Lydår, som der er blevet spillet uddrag af 17 år i træk, hver dag i Glyptoteket. Et Lydår har derudover været spillet i en række lande.
Arbejdet som elektronmusikkomponist og filmkomponist fik også Gunner Møller Pedersen til at skabe sit eget lydstudie Octopus, som i en årrække var basen som de elektroniske kompositioner blev udarbejdet fra.
Gunner Møller Pedersen flyttede i begyndelsen af 1980’erne til Lolland og har siden da arbejdet på sit Center for rumlig musik og med en række kompositioner, der på forskellig vis har præget elektronmusikkens veje i dansk musikliv. Gunner Møller Pedersens position som central komponist i elektronmusikverdenen er ikke kun lokal; han har optrådt med og fået spillet sine værker over det meste af kloden også på fjerne kontinenter som Australien og i Latinamerika.
“Det var ikke min stil at være konservatorielærer, at undervise eller indtage et embede som f.eks organist for så at dyrke min trang til at komponere ved siden af. Jeg ville bruge mit liv på aktivt i at skabe musikalske oplevelser for mine medmennesker, gerne i sammenhæng med teater og film og gerne i samarbejde med andre kunstnere og kunstarter, og gerne i overraskende nye sammenhænge, som jeg om nødvendigt selv definerede.”[2]
Noter